آیونیک 5N؛ شاسیبلند کرهای که پورشه را به رقابت کشاند!

هیوندا با مدل آیونیک 5N نشان داده است که صنعت خودروسازی کره جنوبی به سطحی از مهندسی و نوآوری رسیده که حتی پورشه نیز آن را تحسین میکند. این خودروی تمامبرقی بهعنوان نخستین مدل N هیوندا، استاندارد جدیدی برای خودروهای الکتریکی پرقدرت تعیین کرده است.

تحسین پورشه از آیونیک 5N
فرانک موزر، معاون بخش مدلهای ۷۱۸ و ۹۱۱ پورشه در مصاحبه با مجله استرالیایی Drive تأکید کرد که رانندگی با آیونیک 5N تجربهای فراتر از انتظار بوده است. او افزود: «مهندسان هیوندا واقعاً کارشان را عالی انجام دادهاند.» موزر بهویژه به سیستم شبیهسازی صدای موتور و تعویض دنده در این خودروی برقی اشاره کرد و آن را تجربهای جذاب خواند.
تأثیر حالت N Grin Boost
آیونیک 5N از دکمه ویژهای با نام N Grin Boost برخوردار است که با فشار دادن آن، تمام توان دو موتور برقی بهصورت موقت آزاد میشود. در این حالت:
- خروجی خودرو به ۶۴۱ اسببخار و ۷۷۰ نیوتنمتر میرسد
- شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها در ۳.۴ ثانیه ثبت میشود
- فعالسازی این حالت تنها زمانی امکانپذیر است که باتری حداقل ۳۰ درصد شارژ داشته باشد
- پس از هر بار فعالسازی، ۱۰ ثانیه خنکسازی لازم است
تأثیر آیونیک 5N بر برنامههای پورشه

موزر اعلام کرده است که پورشه قصد دارد برخی ویژگیهای آیونیک 5N، مانند شبیهسازی صدا و تجربه تعویض دنده، را در نسل آینده مدل ۷۱۸ برقی خود پیاده کند. او افزود که راننده باید اختیار داشته باشد این ویژگیها را فعال یا غیرفعال کند.
جالب است بدانید که پیش از تجربه رانندگی با آیونیک 5N، مدیر خودروهای GT پورشه، آندریاس پرونینگر، تمایلی به تست خودروهای برقی نداشت، اما پس از سوار شدن به آیونیک 5N و تجربه حالت N Grin Boost شگفتزده شد و گفت: «وای!»
نسل جدید باکستر و کیمن پورشه
پورشه هنوز در حال برنامهریزی برای عرضه نسخههای برقی نسل جدید باكستر و كیمن است که پیشبینی میشود قبل از اوایل ۲۰۲۷ عرضه شوند. این نسل در ابتدا قرار بود کاملاً برقی باشد، اما تصمیم گرفته شد نسخههای تاپ از موتور احتراق داخلی (ICE) برخوردار باشند تا سبکترین نسخه ممکن ارائه شود.
برای مقایسه، نمونه مفهومی Mission R بر پایه کیمن، ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن داشت و از باتری ۸۲ کیلوواتساعتی بهره میبرد. نسخه جادهای آینده احتمالاً کمی سنگینتر خواهد بود.
جمعبندی
آیونیک 5N نهتنها نشاندهنده قدرت مهندسی هیوندا است، بلکه استاندارد جدیدی برای خودروهای برقی قدرتمند تعیین کرده است. پورشه با بررسی ویژگیهای این خودرو، قصد دارد در نسل آینده مدلهای خود برخی امکانات مشابه را ارائه دهد. با توجه به شتاب و فناوریهای این خودروی کرهای، رقابت در بازار EVها شدیدتر از همیشه شده است.
پیشنهاد تصویر و جدول
برای جذابتر شدن مطلب، میتوان یک جدول مقایسهای بین آیونیک 5N و پورشه ۷۱۸ EV با مشخصات فنی، شتاب، توان موتور و وزن خودرو قرار داد. همچنین تصاویر رانندگی حالت N Grin Boost و نمای خارجی خودرو جذابیت بصری مقاله را افزایش میدهد.
همچنین بخوانید:



