چطور چت جی پی تی یک مسئله ۲۰۰۰ ساله ریاضی را حل کرد!

حل مسئله ریاضی ChatGPT

چت‌جی‌پی‌تی یک مسئله ۲۰۰۰ ساله ریاضی را حل کرد

دانشمندان از ChatGPT خواستند یک مسئله ریاضی قدیمی به قدمت ۲۰۰۰ سال را حل کند و از نحوه پاسخ‌گویی آن شگفت‌زده شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و ایسنا، دانشمندان قرن‌هاست درباره این سوال فکر می‌کنند که آیا دانش ذاتی است یا از طریق تجربه آموخته می‌شود. در مطالعه‌ای جدید، همین پرسش درباره هوش مصنوعی مطرح شد.

مسئله دو برابر کردن مساحت مربع

فیلسوف یونانی، افلاطون، حدود سال ۳۸۵ قبل از میلاد درباره چالش سقراط با یکی از شاگردانش نوشت: مسئله دو برابر کردن مساحت مربع. زمانی که از شاگرد خواسته شد مساحت مربعی را دو برابر کند، او طول هر ضلع را دو برابر کرد، بدون آنکه بداند طول هر ضلع مربع جدید باید برابر با قطر مربع اصلی باشد.

گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج این مسئله را به ChatGPT ارائه کردند، زیرا راه‌حل آن بدیهی نبود و قرن‌ها برای بحث درباره ماهیت دانش ریاضی استفاده شده است.

آزمایش با ChatGPT

چت‌بات به دلیل آموزش عمدتاً بر اساس متن، احتمالاً داده‌های آموزشی شامل بحث‌های مشابه مسئله بودند. دانشمندان می‌خواستند ببینند آیا ChatGPT می‌تواند بدون کمک، راه‌حل بداهه تولید کند یا نه.

آن‌ها از ChatGPT خواستند با استدلال مشابه، مساحت یک مستطیل را دو برابر کند. پاسخ چت‌بات این بود که:

«چون نمی‌توان از قطر مستطیل برای دو برابر کردن اندازه استفاده کرد، راه‌حل هندسی وجود ندارد.»

با وجود این، پژوهشگران می‌دانستند که راه‌حل هندسی وجود دارد. ناداو مارکو توضیح داد که احتمال وجود ادعای نادرست در داده‌های آموزشی ChatGPT بسیار کم بود؛ بنابراین چت‌بات پاسخ‌ها را بر اساس استدلال و ترکیب تجربیات قبلی تولید کرده است.

بیشتر بخوانید:  هدیه ویژه سرخیو راموس به یک هوادار ایرانی + جزئیات و واکنش ها

ماشین‌ها فکر می‌کنند

دانشمندان متوجه شدند که ChatGPT مانند یک دانش‌آموز یا دانشمند فرضیه‌ها و راه‌حل‌های خود را ابداع می‌کند. پاسخ‌های تولیدشده، حتی با اشتباهات مشابه شاگرد سقراط، نشان‌دهنده استفاده از مفهومی شبیه «منطقه توسعه مجاور» (ZPD) است؛ یعنی فاصله بین آنچه می‌دانیم و آنچه می‌توانیم با کمک یاد بگیریم.

پیامدهای آموزشی و پژوهشی

  • دانش‌آموزان نمی‌توانند فرض کنند تمام اثبات‌های ChatGPT درست هستند.

  • ارزیابی و درک اثبات‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی به مهارت مهمی در برنامه‌های آموزشی ریاضی تبدیل می‌شود.

  • مدل‌های جدیدتر می‌توانند با مسائل ریاضی گسترده‌تر و ابزارهای هندسه پویا یا اثبات‌کننده‌های قضیه ترکیب شوند تا محیط یادگیری غنی‌تر شود.

پژوهشگران تاکید کردند که نتایج، نشانه‌ای از یادگیری تولیدشده است نه دانش ذاتی و رفتار ChatGPT شبیه به یک دانش‌آموز است که به کمک استدلال و تجربه، مسائل جدید را حل می‌کند.

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

برای امتیاز دادن، روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز: ۵

تا کنون هیچ رأیی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهد.

متأسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مطلب را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می‌توانیم این مطلب را بهتر کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا