آغاز پروژه X11: از ایده تا توقف
در اواخر دهه ۷۰، ایران خودرو تصمیم گرفت مدل جدیدی از پیکان را طراحی و تولید کند. این پروژه با نام X11 شناخته شد و هدف آن، ترکیب قیمت مناسب با امکانات روز بود. مسئولیت پروژه بر عهده حمیدرضا کاتوزیان گذاشته شد و مدیریت آن را منوچهر غروی بر عهده داشت.
با وجود پیشرفتهای انجام شده و پایان موفقیتآمیز پروژه در سال ۸۱، مدیریت جدید ایران خودرو پروژه را به حالت تعلیق درآورد. سه سال بعد، این توقف باعث شد پیکان به تدریج از خط تولید حذف و بازار خودروهای ارزان کشور به پراید واگذار شود.
از سرگیری پروژه X11 و حمایت وزارت صنایع
در سال ۸۴، ایران خودرو پروژه X11 را دوباره فعال کرد تا پیکان جدید راهی بازار شود. طبق گفته یکی از مسئولان ارشد شرکت، پروژه در سال ۸۵ به نتیجه رسید و حتی علیرضا طهماسبی وزیر صنایع وقت، حمایت خود را از پروژه اعلام کرد. وزارت صنایع وام و امکانات ویژهای برای تولید این خودرو در نظر گرفت.
قیمت پیشبینی شده برای پیکان جدید بین ۸ تا ۱۴ میلیون تومان بود که با وجود تغییر ظاهر و امکانات بیشتر، باز هم برای مشتریان جذاب بود.
چرا پیکان جدید تولید نشد؟
با وجود حمایت وزیر صنایع، پروژه X11 مجوز تولید دریافت نکرد. دلیل اصلی، مخالفت علیاکبر محرابیان وزیر صنایع دولت نهم بود. او نگران استقبال مشتریان از پیکان جدید و ثبت شکست در کارنامه وزارت صنعت و خودروسازی ایران بود.
تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از پیکان جدید واقعی هستند و یکی از مدلهای توسعه یافته در پروژه X11 را نشان میدهند.
نتیجهگیری و آینده پیکان جدید
تا امروز هیچ خبری از تولید و عرضه پیکان جدید به گوش نمیرسد و تمرکز ایران خودرو بر همکاری با خودروسازانی مانند پژو و رنو است. پروژه X11 به عنوان یکی از نمونههای پروژههای ناکام خودروسازی ایران باقی مانده است.
همچنین بخوانید:
روانشناسی خانوادههای گیگورک و دورکار: تأثیر اقتصاد دیجیتال بر تعادل زندگی و سلامت روان والدین
چالشهای روانشناختی والدگری در عصر هوش مصنوعی
تأثیر شبکههای اجتماعی بر رضایت زناشویی و سلامت روان خانواده