مطابق تعرفه تبلیغات صداوسیما، رسانه ملی از محل پخش مسابقات فوتبال کافا که با حضور تیم ملی ایران برگزار شد، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.
به گزارش مجله درهمآباد؛ درست همان لحظهای که بازیکن تاجیکستان توپ را وارد دروازه ایران کرد، تلویزیون مشغول نمایش تبلیغات زیرنویسی بود. تنها در دیدار ایران و تاجیکستان، شبکه سه بیش از ۲۸ تبلیغ زیرنویسی به مدت ۵۵۰ ثانیه پخش کرد که معادل ۳۱۸ میلیارد تومان درآمد برای صداوسیما به همراه داشت.
از آنجایی که تعرفه تبلیغات تلویزیون بعد از سال ۱۴۰۲ بهطور شفاف اعلام نشده، محاسبات بر اساس نرخ همان سال و تورم سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ انجام شده است. با این حال، همین رقم چند صد میلیاردی تنها بخشی از درآمد سازمان از سه بازی اخیر تیم ملی به حساب میآید.
جزئیات درآمد صداوسیما از هر بازی کافا
ایران – افغانستان: ۵۳۷.۶ میلیارد تومان
با وجود کماهمیت بودن این بازی، صداوسیما تنها از تبلیغات زیرنویس حین مسابقه حدود ۱۷۳ میلیارد تومان درآمد داشت. حتی با در نظر گرفتن تخفیف ۹۰ درصدی، این درآمد به ۵۳.۷ میلیارد تومان میرسد.
ایران – هند: ۶۰۷ میلیارد تومان
پخش ۱۷.۵ دقیقه تبلیغات در این دیدار، درآمدی نزدیک به ۶۰۷ میلیارد تومان برای تلویزیون به همراه داشت. حتی در بدبینانهترین حالت با تخفیفهای تبلیغاتی، صداوسیما حداقل ۶۰ میلیارد تومان از این مسابقه به جیب زد.
ایران – تاجیکستان: ۷۱۶ میلیارد تومان
این دیدار حساس که در روز پنجشنبه برگزار شد، بیشترین تبلیغات را داشت و درآمد تلویزیون تنها از همین مسابقه به ۷۱۶ میلیارد تومان رسید. با احتساب تخفیفها، صداوسیما حداقل ۷۱ میلیارد تومان از این بازی سود برد.
درآمد نهایی از تورنمنت کافا
بازی نهایی ایران با ازبکستان میتواند این درآمد نجومی را کاملتر کند. تخمینها نشان میدهد مجموع درآمد تلویزیون از تبلیغات مسابقات کافا بیش از ۲.۵ همت بوده است؛ حتی در صورت اعمال بیشترین تخفیفها، حداقل درآمد صداوسیما از این تورنمنت به ۲۵۰ میلیارد تومان میرسد.
به این ترتیب، اگرچه کافا برای تیم ملی ایران دستاورد فوتبالی بزرگی نداشت، اما برای رسانه ملی تبدیل به یک برد مالی تاریخی شد.