در درهم آباد میخوانید ، سخنان امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در منابعی همچون غررالحکم و دررالکلم، جلوهای از پیوند ژرف میان فطرت انسانی و زندگی اجتماعی است. این فرمایشات نورانی، نهتنها راهنمایی برای رشد فردیاند، بلکه به مثابه دستورالعملی جامع برای اصلاح جامعه و درمان آسیبهای اخلاقی و اجتماعی عمل میکنند.
امام علی (ع) با بینشی ژرف، همواره انسان را به دو ساحت توجه میدهد: اصلاح درون و تعامل درست با بیرون. بدینسان، احادیث ایشان چراغی برای ساختن فردی متعادل و جامعهای عادلانهاند.
۱. دوستی و احتیاط در روابط
امام علی (ع) میفرمایند:
«اُبذُل لِصَدیقِکَ کُلَّ المَوَدَّةِ… وَ لا تَقُصَّ إلَیهِ بِکُلِّ أسرارِکَ.»
این سخن نشان میدهد که دوستی، نیازمند محبت کامل است؛ اما در عین حال نباید به اعتماد مطلق و فاشسازی همه اسرار بیانجامد. ایشان به تعادل در روابط اشاره میکنند: محبت را نثار کن، اما عقلانیت و احتیاط را نیز فراموش نکن.
۲. عدالت و انصاف در جامعه
فرمودهاند:
«اِرضَ لِلنّاسِ بِما تَرضاهُ لِنَفسِکَ تَکُن مُسلِما.»
این اصل، ریشه اخلاق اجتماعی و مبنای عدالت است. جامعهای که افراد در آن همانچه برای خود میپسندند برای دیگران نیز بخواهند، جامعهای امن و انسانی خواهد بود.
۳. احترام و تواضع
حضرت میفرمایند:
«أکرِم ضَیفَکَ وَ إن کانَ حَقیرا… وَ إن کُنتَ أمیرا.»
پیام این کلام، برابری و تکریم انسانهاست. مهمان هرکه باشد، احترام دارد. همچنین حتی در اوج قدرت، باید به معلم و والدین حرمت نهاد. این نگاه، ریشهایترین اصل در ساخت جامعهای فروتن و همدل است.
۴. محبت و پرهیز از ستم
امام میفرمایند:
«أشعِر قَلبَکَ الرَّحمَةَ لِجَمیعِ النّاسِ… وَ لا تَکُن عَلَیهِم سَیفا.»
رحمت و مهربانی، اساس زندگی اجتماعی است. جامعه بدون محبت و بدون پرهیز از ظلم، به سوی فروپاشی میرود. این سخن یادآور رسالت اجتماعی انسان است: دوستدار خلق بودن، نه آزارگر آنها.
۵. حقگرایی در برابر باطل
امام هشدار میدهند:
«اِصبِر عَلی مَرارَةِ الحَقِّ… وَ لا تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ.»
حق در آغاز تلخ مینماید، زیرا همراه با سختی، مسئولیت و گاه تضاد با منافع زودگذر است؛ اما ثمره آن شیرین و پایدار است. در مقابل، باطل جذاب و فریبنده است، اما سرانجامی تلخ دارد.
۶. پرهیز از سخنچینی و فتنه
فرمودهاند:
«إیّاکَ وَ النَّمیمَةَ فَإنَّها تَزرَعُ الضَّغینَةَ.»
نمّامی ریشه بسیاری از کینهها، دشمنیها و فاصله گرفتن از خدا و مردم است. جامعهای که در آن زبانها آلوده به فتنهگری باشند، دیر یا زود دچار فروپاشی اخلاقی و اجتماعی خواهد شد.
۷. آسیبهای اخلاقی درونی
امام در دو بیان میفرمایند:
«أسوَءُ النّاسِ عَیشا الحَسُودُ.»
«أشدّ القلوبِ غِلاًّ قَلبُ الحَقُودِ.»
حسد و کینه، انسان را از درون میخورند. حسود هرگز آرامش ندارد و کینهتوز، قلبی تیره و ناسالم دارد. بنابراین اصلاح جامعه بدون اصلاح درون افراد ممکن نیست.
۸. خدمت و نیکوکاری
حضرت میفرمایند:
«أفضَلُ المَعرُوفِ إغاثَةُ المَلهُوفِ.»
برترین نیکوکاری، یاری رساندن به درمانده و ستمدیده است. این اصل، روح عدالت اجتماعی و اساس همبستگی انسانی است.
۹. پرهیز از افراط و حماقت
امام هشدار میدهند:
«أکبَرُ الحُمقِ الإغراقُ فِی المَدحِ وَ الذَّمِ.»
افراط در ستایش یا نکوهش، نوعی نادانی و سطحینگری است. این سخن ما را به اعتدال در قضاوت و بیان دعوت میکند.
نتیجهگیری
مجموع این سخنان نورانی نشان میدهد که امیرالمؤمنین (ع) در غررالحکم، نه تنها به رشد معنوی فرد پرداختهاند، بلکه نسخهای جامع برای زندگی اجتماعی ترسیم کردهاند:
محبت همراه با عقلانیت در دوستی،
انصاف و عدالت در تعاملات،
احترام و تواضع در روابط،
رحمت و مهربانی در اجتماع،
پایداری در برابر حق و باطل،
پرهیز از آفات اخلاقی همچون حسد و نمّامی،
و نیکوکاری در خدمت به نیازمندان.
اینها اصولیاند که اگر در جامعه امروز بهکار بسته شوند، هم فردی متعادل و اخلاقی ساخته میشود و هم جامعهای سالمتر و انسانیتر.
همچنین بخوانید:پاسخ به ادعای ابن تیمیه درباره آیه ولایت