حضانت و ولایت بر کودک یتیم

پاسخ آیت‌الله العظمی سیستانی در زمینه حضانت و ولایت بر کودک یتیم

در درهم آباد میخوانید ، پاسخ آیت‌الله العظمی سیستانی به این استفتاء، بر یکی از مسائل مهم فقهی در زمینه حضانت و ولایت بر کودک یتیم تأکید دارد. خلاصه و تحلیل فقهی آن به این شکل است:

پرسش:

کودکی که پدر و جد پدری ندارد، ولایت و حضانت او با چه کسی است؟
آیا طایفه مادری مثل دایی و پدربزرگ مادری حق دارند یا عمو (برادر پدر)؟

پاسخ آیت‌الله سیستانی:

«هیچ‌کدام (نه طایفه مادری و نه عمو) حق ولایت ندارند.
باید به حاکم شرع مراجعه شود.
و اگر دسترسی به حاکم شرع نبود، عدول مؤمنین (مؤمنان عادل) می‌توانند در حدود مصلحت یتیم دخالت کنند.»

تحلیل فقهی پاسخ:

اصل ولایت:

در فقه شیعه، ولایت بر کودک ابتدا با پدر و سپس با جد پدری است.

اگر هر دو نباشند، ولایت به بستگان منتقل نمی‌شود، بلکه به حاکم شرع (مجتهد جامع‌الشرایط یا نماینده او) واگذار می‌شود.

نقش بستگان مادری و عمو:

هیچ‌یک از بستگان – چه مادری (مانند دایی و پدربزرگ مادری) و چه پدری (مانند عمو) – بدون اجازه حاکم شرع، ولایت شرعی ندارند.

در صورت نبود حاکم شرع:

بیشتر بخوانید:  چرا انسان از مرگ کراهت دارد و چگونه می‌توان این تلخی را رفع کرد؟

اگر دسترسی به حاکم شرع امکان‌پذیر نباشد، عدول مؤمنین (افراد مؤمن، آگاه و مورد اعتماد) می‌توانند برای مصلحت کودک تصمیم‌گیری کنند.

این دخالت هم محدود به رفع نیازهای ضروری کودک و جلوگیری از تضییع حقوق اوست، نه ولایت به معنای گسترده آن.

نتیجه:

هیچ فردی تنها به دلیل نسبت فامیلی، ولایت قانونی یا شرعی بر کودک یتیم (فاقد پدر و جد پدری) ندارد.
مرجع تصمیم‌گیری، حاکم شرع است و در نبود او، تنها مؤمنان عادل می‌توانند در چارچوب مصلحت کودک اقدام کنند.


همچنین بخوانید:چرا خداوند در سوره حمد از خودش کمک می‌خواهد؟!

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

برای امتیاز دادن، روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز: ۰

تا کنون هیچ رأیی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهد.

متأسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مطلب را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می‌توانیم این مطلب را بهتر کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا