حقیقت پیدایش تشیع و پاسخ به دیدگاه‌های مخالف

شیعه و اصالت آن

شیعه، اقلیتی نوظهور نیست

در درهم آباد میخوانید ، برخلاف تصور برخی، شیعه گروهی جداافتاده و مخالف اصول اسلامی نیست که با اکثریت مسلمانان در اصول دین یا در برابر قرآن و سنت قطعیه مخالفت کرده و مذهبی جدید ساخته باشد.

بلکه شیعه، گروهی از مسلمانان وفادار به قرآن و سنت است که در اعتراض به کنار گذاشتن حق اهل‌بیت علیهم‌السلام در جانشینی پیامبر، موضع گرفتند و بر اساس نصوص روشن دینی به حمایت از علی (ع) و اهل‌بیت برخاستند.

اتهام‌هایی که به تشیع زده می‌شود

برخی از مخالفان، پیدایش تشیع را به دلایل زیر نسبت می‌دهند:

  1. تأثیر عبدالله بن سبأ یهودی که گفته می‌شود اسلام را تحریف کرده و مردم را به غلو در حق علی (ع) دعوت کرد.

  2. روحیه انتقام‌جویانه ایرانیان از خلفای اولیه، به‌ویژه عمر، به‌خاطر فتح ایران و از میان بردن حکومت ساسانی.

  3. نقش امامان شیعه، به‌ویژه امام باقر و امام صادق در تشکیل سازمان دینی و وضع احادیث.

  4. دخالت حکومت‌های شیعی مانند آل‌بویه در قرن چهارم و سیاست‌گذاری صفویه در قرن دهم هجری که مذهب شیعه را رسمی کردند.

این‌ها همگی تهمت‌هایی تاریخی و سیاسی هستند که به تشیع وارد شده، در حالی که حقیقت تشیع ریشه در خود پیامبر و اهل‌بیت دارد، نه در توطئه یا سیاست.

شکل‌گیری واقعی تشیع

بر اساس منابع تاریخی معتبر:

  • تشیع از لحظه رحلت پیامبر (ص) آغاز شد، زمانی که پیامبر هنوز به خاک سپرده نشده بود و گروهی از صحابه در سقیفه بنی‌ساعده برای انتخاب خلیفه جمع شدند.

  • در این تصمیم، علی (ع) که از نظر تقوا، علم، فداکاری و نزدیکی به پیامبر بر دیگران مقدم بود، کنار گذاشته شد.

  • علی (ع) و یاران وفادار او مانند سلمان، ابوذر، مقداد و عمار، نسبت به این روند اعتراض کردند. این افراد نه ضد اسلام بودند و نه به دنبال تفرقه، بلکه تنها خواهان اجرای همان نصوص پیامبر درباره ولایت علی (ع) بودند.

بیشتر بخوانید:  عید قربان؛ جشن بندگی و فداکاری در آیینه سنت و معنویت

شیعه یعنی وفاداری به نصوص و سنت

این افراد نخستین شیعیان بودند که بر مبنای وفاداری به «نصوص پیامبر» و به هدف صیانت از مسیر اسلام، به راه اعتراض و انتقاد روی آوردند. نه به دنبال تفرقه بودند، نه مذهب تازه‌ای اختراع کردند.

تشیع یعنی:

  • پذیرش اهل‌بیت به‌عنوان مرجع دینی و پیشوایان امت اسلامی.

  • دفاع از سنت اصیل نبوی.

  • حرکت در مسیر قرآن، اخلاق، و فداکاری در راه حق، حتی با تحمل رنج‌ها و شکنجه‌ها در طول قرن‌ها.

نتیجه‌گیری نهایی

شیعه، نه انشعابی سیاسی است، نه یک بدعت، و نه مولود عوامل خارجی. بلکه استمرار راه پیامبر اکرم (ص) است در سایه ولایت اهل‌بیت. اگر برخی آن را انحراف می‌دانند، این برداشت ناشی از عدم درک تاریخی، یا تعصبات مذهبی و سیاسی است.


همچنین بخوانید:ای شاهکار خلقت، خودت را فراموش نکن…

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

برای امتیاز دادن، روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز: ۵

تا کنون هیچ رأیی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهد.

متأسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مطلب را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می‌توانیم این مطلب را بهتر کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا