«تاکسیبات» ایرباس؛ فناوری جدید برای کاهش ۸۵ درصدی مصرف سوخت در فرودگاهها
در درهم آباد میخوانید ، شرکت ایرباس با کسب مجوز برای تغییرات در بخش آوانیکس هواپیماهای خانواده A۳۲۰، در حال توسعه و گسترش فناوری «تاکسیبات» است؛ یک یدککش هیبرید الکتریکی که به کمک آن هواپیما بدون نیاز به روشن شدن موتور، روی باند حرکت میکند و به این ترتیب مصرف سوخت و انتشار آلایندهها به شدت کاهش مییابد.
«تاکسیبات» با اتصال به چرخ جلوی هواپیما و استفاده از فرمان و ترمزهای کابین خلبان، امکان هدایت دقیق هواپیما در زمین را فراهم میکند. البته برای اتصال و جدا کردن این یدککش به هواپیما، یک اپراتور انسانی نیاز است، اما پس از آن، کنترل کامل هدایت در دست خلبان خواهد بود.
این فناوری بخشی از پروژه گستردهتر اروپایی «هیرون» (HERON) است که با بودجه ۴۰ میلیون یورویی و حمایت برنامه SESAR اتحادیه اروپا دنبال میشود و هدف آن کاهش ردپای کربنی صنعت هواپیمایی از طریق بهینهسازی عملیات زمینی و مدیریت ترافیک هوایی است.
همچنین بخوانید:رقابت برندهای ایرپاد در سال۲۰۲۵
آزمایشهای «تاکسیبات» تاکنون در فرودگاههای پاریس شارل دوگل و بروکسل انجام شده و شرکت هواپیمایی ایزیجت نیز قصد دارد امسال در فرودگاه آمستردام این فناوری را بهصورت عملیاتی آزمایش کند. فرودگاه آمستردام به دلیل فاصله زیاد بین باندها و ترمینالها، گزینه مناسبی برای بهرهبرداری از این سیستم محسوب میشود.
مطالعات اولیه نشان میدهد استفاده گسترده از «تاکسیبات» میتواند مصرف سوخت در حرکتهای زمینی هواپیما را تا ۵۰ درصد کاهش دهد و در مسیرهای طولانیتر این رقم به ۸۵ درصد برسد.
در کنار این پروژه، شرکتهای مختلفی از جمله اسرائیل ایرواسپیس اینداستریز (IAI) و TLD فرانسه در توسعه این فناوری مشارکت دارند و ایرباس امیدوار است با ادامه موفقیتها، استفاده از «تاکسیبات» به استانداردی برای عملیات زمینی هواپیماها در فرودگاهها تبدیل شود.